<- retur til vitser <-

<- retur til forsiden <-

Børn skriver til gud...
Barnetroen er fuld af indre logik og humor.

Den norske forfatter Unni Lidell har i bogen "Jesus gik på vandet for ikke at få våde fødder" samlet en række visdomsord om Gud, Jesus kirke og tro. Prædikestolen er skiftet ud med barnestolen. De små profeter er mellem fem og ti år gamle:
"Det er typisk Gud at være god." (Jenny 6 år) "Gud kommer egentlig fra Gudhjem." (Lars Henrik 5 år)
"Gud er en blød mand. Han er næsten gennemsigtig." (Kate 6 år) "Det er Gud, der ejer Solen. Han slår den fra om natten for at spare på strømmen" (Nicole 5 år)
"Guds mor hedder Gudmor. Hun er mor til alle hans børnebørn: Moses, jesus og Julemanden." (Henrik Andre 7 år) "At være engel er typisk kvindearbejde." (Anna 9 år)
"Drenge ligner ikke engle. Ikke engang når de smiler." (Cornelia 7 år) "I Paradiset bruger de nogle grønne duske i stedet for underbukser." (Therese 7 år)
"Jeg tror, det var en, der hed Mogens, som lavede de ti bud." (Karianne 7år) "Jesus gik bare forbi et kors, og så blev han pludselig slået med en kæp og naglet fast imod sin vilje. Så korsede han sig." (Halvor 6 år) 
"Nogle kastede sten på hans grav. Derfor stod Jesus op og blev jøde. Og så blev der stor opstandelse." (Sofie 9 år) "Præsten klæder sig ofte i Adams pragt. Han læser fra Bibelen og synger ære være Gud i øjet." (Jenny Kristine 9 år)
"En discipel er en slags æsel." (Rune 6 år) "Jeg har spist en discipel engang, men den smagte ikke særlig godt." (Sophie 7 år)
"Menigheden er dem, der holder med præsten." (Mie 8 år) "Hvis man lægger sig på knæ oppe ved hegnet ind til præsten, får man hundekiks." (Frida 6 år)
"De børn, der skal døbes, skal have en lang kjole på, selv om de er drenge. De er for små til at grine af det." (Johnny 5 år) "Præster skal bl.a. være med til fødsel og dåb og konspiration og begravelse." (Christoffer 8 år)
"Hvis man ikke vil være gift længere, fordi manden måske var dummere end man troede, så kan man skilles som venner." (Silje Marie 7 år) "Og der findes to slags engle: Almindelige engle og skytsengle. Skytsengle er skudt ud af kanoner. Dem er der lidt mere fart på. Og så er de ofte lidt mere stive i håret." (Anne Sophie 6 år)
"I Danmark er det hvedebrødsdage hver dag med wienerbrød til morgenmad." (Morten 7 år) "Jeg har en hund som tror på Gud." (Ida 5 år)
"En dame, jeg kender, er så kristen, at det hedder religiøs. Hun er lige så from som en kat." (Anne Mrthe 8 år) "Reeza tror ikke på Gud, han tror på Allan." (Kate 6 år)
"Når klokken er 12 vender alle sig mod Mekka og bider i kvasterne på tæppet." (Raymond 7 år) "Når nogen dør, bliver de lagt ned i jorden, og så siger præsten: Af jord er du kommet og der skal du blive. Så tømmer han en spand jord i hovedet på dig." (Hans Petter 9 år)
"Man kan blive frelst eller totalfrelst det kommer an på hvad man gider." (Bjørn 7 år) "Hej gud. Jeg synes at biblen er en god bog! Har du skrevet flere? (Peter 6 år)

<- Retur til vitser <-

<- Retur til forsiden <-